MARYŠA / Alois a Vilém Mrštíkovi

Divadlo Petra Bezruče Ostrava

S Maryšou se v poslední době na českých scénách roztrhl pytel, ovšem ta od Bezručů jako by se přeci jen vymykala – Lízal dává Maryše na výběr a dává jí možnost si Vávru nevzít, Maryša netrpí ani tak konzervativními zvyky, jako spíš sama sebou, a nakonec se snad dokonce zdá, že Vávru miluje. Zdá se, že tu máme co do činění s jednou z nejsoučasnějších Maryš za poslední dekádu.

r. Janka Ryšánek Schmiedtová

Obsazení: Pavla Gajdošíková, Norbert Lichý, Markéta Haroková, Dušan Urban, Vojtěch Říha, Marcela Čapková, Kateřina Krejčí, Marie viková j.h., Markéta Matulová, Magdaléna Tkačíková


Z recenzí:

Vrchol hry přichází na samotném konci, kdy klasikou odchovaný divák očekává už jen legendární „Otrávila“. Maryša u Bezručů dává sledujícím nesmírně přesvědčivě pocítit hrůzu vraha, děs člověka, který právě zabil – snaží se Vávru křísit, pak jeho tělo schovat, aby nakonec přijala neodvolatelnou pravdu, že dokonáno jest. Podání Vávrovy smrti bylo natolik výrazné, že po skončení hry mnohý divák pocítil zachvění paradoxního pocitu překvapení, že Dušan Urban vůbec vstal.“ Kateřina Lužná, Protimluv

Hře sice nechává tradiční folklórní ráz, nezdržuje se však nějakými ornamenty či nadbytečným psychologizováním postav (byť "ritualizované" úvody obou částí i samotné, zbytečně natahované a efektně pojaté, finále bych docela oželel), jde na dřeň věci, podstatný je dramatický spád a ostře a jasně vyprofilované charaktery postav.“ Martin J. Švejda, Nadivadlo.cz

Pavla Gajdošíková každému záchvěvu své postavy rozumí, přesně volí výraz tváře i tón hlasu, dokáže během dvou hodin zobrazit přerod od plného života ke skomírání – něhu, vášeň i vyhaslost. Vlastně jsem nikdy neviděla herečku tak rychle a tak uvěřitelně na jevišti zestárnout. Tuto Maryšu litujete, i když není světicí. A je mučednicí, i když nekoná pouze dobro.“ Lenka Dombrovská, Divadelní noviny

140 min.

replik breitling replik rolex