OLGA (HORRORY Z HRÁDEČKU) / Anna Saavedra
Divadlo Letí Praha
režie Martina Schlegelová | dramaturgie Marie Špalová | výprava Pavla Kamanová
hrají Pavlína Štorková (Olga Havlová), Jiří Böhm (Václav Havel), Tomáš Kobr, Pavol Smolárik
premiéra: 23. března 2016
délka představení: 150 min.
cena: 340 Kč / 290 Kč
Po představení následuje debata s tvůrci inscenace.
Obrazy ze života Olgy Havlové, který si sama nevybrala, ale který hrdě vzala za svůj. Anna Saavedra, autorka, která v rámci rezidenčního programu Divadla LETÍ napsala hru Tajná zpráva z planety matek, jejíž inscenaci již čtvrtou sezónu s úspěchem uvádí brněnské HaDivadlo, tentokrát věnuje svou pozornost osobnosti Olgy Havlové, někdejší první dámy disentu a první dámy této země.
Titul získal ocenění Inscenace roku 2016 v anketě Divadelních novin.
V rámci Cen divadelní kritiky 2016 zvítězil v kategorii Nejlepší inscenace roku 2016 a Pavlína Štorková vyhrála v kategorii Ženský herecký výkon roku 2016.
Herečka se za roli Olgy také dostala do užší nominace na Cenu Thálie 2016 za mimořádný ženský jevištní výkon v kategorii Činohra ženy.
Autorka hry Olga (Horrory z Hrádečku) Anna Saavedra získala ocenění Osobnost měsíce Divadelních novin 8/2016.
„Nejde tu o překvapivé informace či o převratnou interpretaci mnohokrát propraného. Inscenaci v režii Martiny Schlegelové se ovšem daří divadelně zachytit podstatu Olžina bytí, její samozřejmý, leč nedeklamovaný feminismus, vnitřní sílu a hodnoty, které jako osobnost vyznávala a zosobňovala pro druhé.(...) Podařilo se připomenout Olgu i jako postavu veřejného života, po jejíž integritě zůstává prázdný prostor, na což nepřímo naráží i Havlovo mnohokrát opakované 'Olga?!' na konci hry, kdy poprvé zůstane viset ve vzduchu bez odpovědi.“ Ester Žantovská, Hospodářské noviny, 4. 4. 2016
„Tvůrci inscenace měli výborný nápad, když se rozhodli, že se nebudou pokoušet o žádné fyziognomické podobnosti Olgy a Václava Havla a spolehnou se jen na herecké vyjádření jejich charakterů. Olgu Hraje Pavlína Štorková a dokázala vytvořit její velmi neokázalý a autentický portrét, aniž by k tomu potřebovala jakoukoliv berličku vnější podobnosti. Ve Štorkové pojetí se poměrně přesně vyjevuje, že Olžiny uštěpačné glosy byly hlavně obranou před světem, hradbou, za níž skrývala své city a nejspíš i trápení. Hereččina fyzická křehkost kontrastuje stím, jak postavě dokáže přirozeně vtisknout vnitřní sílu a sympatickou neústupnost. A její sebeironie je doslova motorem, který žene celou inscenaci, koření jednotlivé situace.“ Jana Machalická, Lidové noviny, 19. 4. 2016
„Horrory z Hrádečku nám představují impozantní osobnost, i osud ženy z masa a kostí. Jedná se o jednu z nejlepších premiér tohoto roku.“ Marta Harasimowicz, Nový prostor, 25. 11. 2016