DOBRÉ MRAVY / Anna Petrželková
Městské divadlo Zlín

režie, námět a inscenační koncept Anna Petrželková | scénář a dramaturgie Vladimír Fekar | scéna a kostýmy Hana Knotková | hudba a texty písní Tomáš David |choreografie Hana Achilles
hrají, tančí a zpívají Jana Drgová, Markéta Kalužíková, Kateřina Liďáková, Marie Vančurová, Vojtěch Johaník, Radovan Král, Jan Řezníček, Marek Příkazký
premiéra: 6. června 2016
délka představení: 90 min.
cena: 300 Kč / 240 Kč
Živelné až bláznivé výstupy na téma etikety, morálky a taktu. Osm postav v neobvyklé lekcitance a společenského chování s hudebním doprovodem, v lekci, která vás strhne k třeštění, ale která se možná zvrhne. Víte skutečně dobře, kdo má přednost do dveří? Koho představit jako první? Jak se správně chovat na první schůzce? Jaká jsou pravidla stolování? Jak se zachovat, když se vám ve společnosti stane nehoda? Víte, jak požádat o tanec? Taky z toho máte zamotanou hlavu? Z doslovného znění etikety ajejich zákonů si lze dělat legraci, ale nepotřebujeme ji proto, aby slušnost nebyla vyprázněným pojmem, zneužívaným slovem, za které schováváme své buranství?
„Režisérka Anna Petrželková zinscenovala dílo Ladislava Špačka o etiketě jako vášnivé obvinění tepající české hulvátství i směšné snahy o hyperkorektnost. Její Dobré mravy jsou drsnou groteskou i politickým apelem.“ Ivan Motýl, Týden, 1. 7. 2016
„Nenápadný půvab této inscenace spočívá právě v tom, že když už se zdá, že je spíš oddychovým sledem vděčně humorných výstupů prokládaných tancem a písněmi (hudebně i textově invenční Tomáš David), vnikají do ní poznenáhlu prvky upozorňující na to, že od etikety není daleko k etice. Myšlenka, že soubor společenských pravidel bez toho, aby ti, kdož je chtějí dodržovat, byli především lidmi „dobrých mravů“, by byl víceméně jen bezduchou formou, je jistě v souladu s uvažováním Ladislava Špačka coby dlouholetého blízkého spolupracovníka Václava Havla. Je tedy na místě, že se inscenace občas dotýká hranice politického kabaretu, když smutný příklad současného prezidenta komentuje ironickou písní – na Hradě Miloš sedí – i scénou, ve které má série přímočarých otázek na Miloše Zemana až apelativní charakter.“ Marcel Sladkowski, Divadelní noviny, 21.10. 2016