MEDVĚDI / Simona Petrů

Klicperovo divadlo (Hradec Králové)

režie Anna Petrželková | scénář Simona Petrů | dramaturgie Jana Slouková | scéna Lucie Labajová | kostýmy Lenka Odvárková | hudba Jakub Kudláč


hrají Jan Sklenář (Jan), Jan Vápeník (František), Jakub Tvrdík (Táta), Zora Valchařová-Poulová (Maminka, Maruška), Marta Zaoralová (Indiánka), Vojtěch Dvořák,Lubor Novotný (Trampové, fízli a promotéři), Lenka Loubalová (Stará trampka, moudrost lesa), Mikoláš Ridl / Mikuláš Vohlídka (Malý Jan), Vendelín Vávra / Jan Vápeník ml. (Malý František)


premiéra 21. 2. 2015


Bratři Nedvědi – „kotlíkáři“ s minimem sex-appealu i zpěváci od Pánaboha, zatracovaní kýčaři i zbožňovaní interpreti, kteří se z trampské osady vypracovali přes Portu a vyprodaný Strahov až do nováckých estrád. Právě jejich osudy inspirovaly dramatičku Simonu Petrů, která skrze fiktivní příběh sourozenců Franty a Honzy mapuje nejen specificky český fenomén folku a trampingu, ale zároveň vykresluje obraz postupné proměny naší společnosti uplynulých čtyřiceti let. S režisérkou Annou Petrželkovou pak v groteskně laděné inscenaci společně sledují cesty hrdinů, které vedou od dětských ideálů přes dospívání, první střety s realitou i svobodou až na vrchol, ze kterého ale může následovat velmi strmý pád… Zároveň neopomíjejí ani téma vzývání idolů a jejich opouštění, které je nám tak blízké!


Představení Medvědi na první pohled vypadá jako ironická taškařice, ale v podtextu představuje bratry na pozadí měnící se české společnosti jako tragikomické hrdiny, kteří prožívají svůj úžasný vzestup vrcholící strahovským koncertem se sedmdesáti tisíci diváky i hluboký pád do nemoci, stáří a zapomnění – inu „zvony zvoní jen chvíli…“ Marie Reslová, Hospodářské noviny, 27. 2. 2015


Zkoumáme-li z tohoto pohledu životní příběh sourozenců Jana a Františka Nedvědových, není třeba se vrtat v tom, co je a co není autorská licence. Navzdory přesnému zacílení na konkrétní osoby jde spíše o téměř archetypální příběh národa a pojmenování jeho charakteristických vlastností – to znamená naivita, sentimentalita, ale i introverze shodou okolností dovlečená do veřejného prostoru. Jana Soprová, Divadelní noviny, 15. 3. 2015


Jana a Františka ve všech rozporech na jejich pouti naplněné slávou i prohrami znamenitě představují Janové Sklenář a Vápeník. S akcentem právě na osobní prožitky interpretují nejslavnější songy Nedvědů, v nichž dominují melodie a dodnes chytlavé verše. J. P. Kříž, Právo, 25. 2. 2015


Anna Petrželková (1984) začala hned po studiu režie na VŠMU intenzivně působit na českých scénách. Výrazně zaujaly např. inscenace Marx Bros. (2010, HaDivadlo Brno), Cenci (2010, NDM Ostrava), Romeo a Julie (2011, Divadlo Petra Bezruče Ostrava), Tichý Tarzan (2012, Husa na provázku Brno), Pěna dní (2013, Divadlo Petra Bezruče Ostrava), Idioti (2014, Švandovo divadlo Praha) nebo Báby (2014, Divadlo Na zábradlí Praha). Pravidelně hostuje také v Městském divadle Zlín nebo ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti. Její bohatý režijní rukopis, který vzbuzoval od začátku pozornost temperamentem, snivou obrazností a kresbou atmosféry, se opírá o stylizaci a groteskní prvky a vytváří mnohovrstevnaté metafory. V roce 2015 získala Cenu divadelní kritiky v kategorii Talent roku 2014.

délka představení: 100 minut

replik breitling replik rolex