KRÁSNÉ PSACÍ STROJE! / Miloš Orson Štědroň

Divadlo Na zábradlí (Praha)

režie Jiří Havelka | text a hudba Miloš Orson Štědroň | dramaturgie Karel František Tománek, Dora Viceníková | scéna Dáda Němeček | kostýmy Andrea Králová | pohybová spolupráce Martin Pacek | asistent režie Emil Rothermel, Karolína Plicková

hrají Anežka Kubátová (Redaktorka,Běla, Marie), Natália Drabiščáková (Redaktorka, Pipsi, Zdena), Miloslav König (Jan Zábrana), Petr Jeništa (Josef Škvorecký), Jiří Vyorálek (Jiří Kolář), Ladislav Hampl (Bohumil Hrabal), Leoš Noha (Ginsberg, Éstébák)

kapela Miloš Orson Štědroň (klavír), Pavel Fiedler(saxofony), Jan Švamberg (bicí)

premiéra 19. a 20. 2. 2016


Poveleúspěšném titulu Velvet Havel zařadilo Divadlo Na zábradlí do svého repertoáru další hru Miloše Orsona Štědroně. Ten ve své autorské hudebně-divadelní montáži s poeticko-ironickým názvem Krásné psací stroje nahlíží na životy a tvorbu čtveřice českých literárních velikánů – Jana Zábrany, Josefa Škvoreckého, Jiřího Koláře a Bohumila Hrabala, jejichž pohnuté osudy spojilo nakladatelství Odeon a kteří byli nuceni bojovat osvou existenci ve víru redaktorských či normalizačních nástrah. K účinku kabaretně laděné inscenace, pojednávající také o nadějích, prohrách a selháních, přispívá svěží tempobravurní režie Jiřího Havelky s přesně dávkovanými hereckými a hudebními výstupy, a také originální a na jevišti živě interpretovaná, jazzově laděná hudba Miloše Orsona Štědroně.

Text vytvořený z úlomků deníkových zápisů, próz i básní, novinových recenzí a patrně i estébáckých protokolů, chvíli hraný, chvilku recitovaný anebo zpívaný – ne chronologicky, nýbrž na přeskáčku –, je výsostným dramaturgickým tvarem, který hercům nabídl ztělesnit ostře konturované postavy. Jan Kolář, Divadelní noviny, 15. 3. 2016

Herecké ztvárnění důležitých postav české kultury esprit nepostrádá,všech sedm herců nabízí svrchované interpretační zkratky, vyniknou – i pěvecky – především Miloslav König a PetrJeništa. (...) Soubor Divadla Na zábradlí disponuje špičkovým hereckým týmem. Jan Kerbr, Lidové noviny, 24. 2. 2016

Jiří Havelka (1980) po absolvování režie alternativního a loutkového divadla na DAMU (2003) začínal ve Studiu Ypsilon a poté spolupracoval zejména s komorními scénami (Dejvické divadlo, HaDivadlo, Divadlo Petra Bezruče, Divadlo Na zábradlí – mj. Ubu se baví, Šílenství). Nejen pro děti vytvořil v Divadle DRAK Poslední Trik Georgese Meliése, nevyhýbá se ani tanečnímu divadlu (spolupráce se souborem Vertedance). Nepřehlédnutelné je jeho působení v souboru VOSTO5, kde kromě účinkování v autorských inscenacích režíroval tituly Pérák a Dechovka. Od roku 2011 je vedoucím Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU. Ve své tvorbě akcentuje kolektivní improvizaci a imaginaci a vytváří originální autorské inscenace, pohybující se na pomezí činohry a alternativního divadla.

replik breitling replik rolex