HUBTE TRAMPY, SEROU V LESE / Ondřej Novotný

A studio Rubín (Praha)

režie Jan Frič | text Ondřej Novotný | výprava Mariana Kuchařová | ozvuky lesů René Ilči Bauman, David Šedý vlk Oupor

hrají Jiří Panzner, Lukáš Příkazký, Jiří Štrébl, Lenka Zahradnická, David Oupor

premiéra 7. 9. 2014

Dramatizace deníků René Ilči Baumana – propagátora trampingu v tuhých dobách totality – pojednává o hrdinově dospívání mezi Košířemi a Smíchovem, o nalezení krásy přírody při prvním přespání v Prokopském údolí, o nekonečné hloubce noční oblohy, posvátném ohni, romantice ešusů a pravém přátelství. Ale i o realitě všedního dne, kdy dochází k vystřízlivění z lásky jako trám. Vtipná komedie s dobře dávkovanou mírou nadsázky a ironie fenomén trampingu sice částečně shazuje, rozhodně se však nejedná o výsměch škodolibý. K atmosféře trampské éry přispívají i vhodně zakomponované dobové písně i nápadité a účelné řešení výpravy.

Trampové se tváří na jevišti stejně jako na papíru, ale slova zanikají. V malinkém prostoru Rubínu se hraje jako o život, ohně plápolají, někteří zpívají, nápadů je přehršel. Je to vtipné, dojemné i správně přisprostlé, ale méně vkladu pana režiséra, pečlivější čtení toho pod povrchem by nebyly na škodu. (…) Trampové, kteří vypráví o tom, jak život a doba běží, jak je krásné (samozřejmě poetické) jejich bytí. Je to i „drsárna“, malinko absurdní. Zapadají do dramaturgie Rubínu dokonale. Když víte, kam a proč jdete, nebudete zklamáni. Lenka Dombrovská, Divadelní noviny, 14. 10. 2014

Inscenace se ovšem vážně nebere, což vyzrazuje už název a humorná nadsázka vizuální i herecké složky. Režie Jana Friče působí nenásilně, obrazy se odvíjejí, jakoby se nám vybavovaly ze zasuté paměti. Stísněné jeviště Rubínu tvůrci maximálně využili, pomocí různě vysokých praktikáblů dochází k prostorovým změnám i bez přestaveb. Dana Benešová-Trčková, Čt24.cz, 10. 10. 2014

Jan Frič (1983) vystudoval režii činoherního divadla na DAMU u Jana Nebeského, na jehož tvorbu kontinuálně navazuje. Zaujal již absolventskými inscenacemi Ledový hrot/Kaltes Land a Láska vole (obě 2007). Jako režisér na volné noze hostuje v divadlech po celé České republice. Pravidelně spolupracuje s pražským A Studiem Rubín (2009-2011: divadelní seriál House Of Love 1.-3., 2011: Kabaret Hašek, Deadalos, 2014: Maso, Hubte trampy, serou v lese, 2015: Tučňáci), s Klicperovým divadlem Hradec Králové (2011: Mrzák inishmaanský, 2012: Bylo nás pět, 2013: Krysař, 2014: Fligny, koks a kutilové), Městským divadlem Kladno (2012: Dámský krejčí, Listopad, 2014: Přízraky), Divadlem Na zábradlí (2008: Polonéza Ogińského, 2009: Tartuffe Games, 2013: Orestek, Višňový sad, 2014: Velvet Havel – veškerá ocenění v rámci Cen divadelní kritiky 2014). Dále hostoval např. v Divadle Petra Bezruče (2010: Tvrdě/měkce), v Šaldově divadle Liberec (2010: Kokkola), v brněnském HaDivadle (2015: Stavitel Solness) a nejnověji i NDM Ostrava (2016: Král Ubu). Nevyhýbá se ani spolupráci s nezávislými soubory –  např. Divadlo na cucky Olomouc (2009: Někdo přijde, 2012: Červená karkulka), MeetFactory (2013: Mondšajn), divadelní společnost Masopust (2013: Andělé mezi námi, 2015: O hezkých věcech, které zažíváme) a nejnověji strašnické Divadlo X10 (2014: Strašnice mordů plný ulice, 2015: Redbull, Válka). Jan Frič patří k nepřehlédnutelným režisérům s nezaměnitelným jevištním rukopisem, který se opírá především o bizarní čtení textů, zviditelňování skrytého a potlačeného a který ocení zejména milovníci nonsensu a originálních gagů.

délka představení: 60 minut

replik breitling replik rolex